Cómo dar clase a los que no quieren

Autor: Joan Vaello Orts
Edita: Graó
ISBN: 978-84-9980-038-7

Com fer classe als alumnes que no volen és un dels grans reptes que arrosseguem des de fa uns quants anys en l’educació obligatòria. El denominador comú entre molts professionals de l’educació és la sensació de fer classe sense unes condicions mínimes de respecte i atenció.

El que alimenta o genera aquest repte és l’adjectiu “obligatori”, que és rebutjat per la seva pròpia naturalesa, pel simple fet de ser. El plantejament del llibre parteix de l’absurd de “ficar a la força” els alumnes dins l’aula per després “treure’ls a la força” quan comencen a donar problemes.

L’obligatorietat genera conflicte, desperta la resistència de l’alumnat. Partint d’aquesta hipòtesi, Joan Vaello formula una proposta d’optimisme pedagògic per acompanyar i superar el repte principal dels ensenyaments obligatoris: es tracta que el professor creï un clima favorable a l’aula i al centre propiciant situacions que no es donarien de manera espontània.

“Sí que hi ha solucions màgiques!” Qui havia dit el contrari? Amb aquesta afirmació s’enceta el primer capítol de l’obra. Vaello aixeca els ànims a tots aquells que ens dediquem a l’educació i que sabem que educar és molt més que transmetre coneixements, a tots aquells que volem contagiar les ganes d’aprendre (sobretot als alumnes que no en tenen).

Com podem contagiar les ganes d’aprendre als alumnes que no en tenen i a la vegada evitar que aquests interfereixin en els alumnes que en tenen? “Voler” i “poder” són dos dels grans requisits per aprendre; aconseguir que vulguin i que puguin són dos requisits fonamentals per ensenyar.

L’obra mostra suggeriments que conviden a la pràctica reflexiva, a l’anàlisi dels processos d’ensenyament i aprenentatge, a arriscar-se, a desmarcar-se, a trobar solucions…, perquè podem fer alguna cosa més que “treure a la força” els alumnes que no volen fer classe, oi?

El llibre està ple d’estratègies eficaces, senzilles, fàcils d’aplicar i formatives pensades per a la pràctica directa a l’aula i pensades per a professors que creuen que cal replantejar-se la seva actuació a l’aula, que se senten perduts o cansats, o també per als professors que no estan segurs d’anar en la direcció adequada. Cómo dar clase a los que no quieren pot ser una bona brúixola.

Que en gaudiu!

Equip de Redacció de PrisMa
www.educat.cat
educat@prisma.cat

Publicat en la revista Educat núm. 9

Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *