Visió i aprenentatge

Ana García

L’aprenentatge és un procés molt complex que depèn de molts factors i processos interrelacionats entre ells, un dels quals és la visió. Està estipulat que un 75% de l’aprenentatge de l’aula arriba a l’estudiant a través de la via visual. Així doncs, la visió desenvoluparà un paper molt important en el nostre aprenentatge i en el nostre desenvolupament com a persones.

La funció de la visió és dur a terme un complex procediment per identificar, interpretar i comprendre allò que veuen els nostres ulls.

La visió en ella mateixa necessita un procés d’aprenentatge i de desenvolupament. Conseqüentment, un mal desenvolupament de la visió, en diferents graus, implicarà també un problema d’aprenentatge.

El desenvolupament de la visió és un procés constant durant la nostra vida. D’aquesta manera, la visió d’un nadó és diferent de la d’un nen de 3 anys i molt diferent de la d’un adolescent o un adult.

En aquest sentit, serà important fer revisions anuals o bé corresponents a les diferents etapes del creixement, ja que el nostre sistema visual pot canviar notablement d’una etapa a una altra.

Aquestes variacions en la visió tenen en compte l’apreciació tant de factors genètics com d’ambientals, crucials en molts casos.

Visió i vista

Quan parlem de visió se solen confondre els conceptes de visió i vista. La vista o agudesa visual és l’habilitat de l’ull per poder distingir petits detalls en una distància determinada. I és que la vista només és un dels components de la visió.

Tenir, com se sol dir, una “bona vista” és molt important, però només és una de les moltes funcions que necessiten realitzar els nostres ulls i el nostre cervell per tenir una bona visió. La visió no només consta de veure-hi un 100% (20/20).

Així, revisar la salut visual, realitzar un test per saber si hi veiem un 100% o bé prescriure lents si fos necessari per veure-hi el 100%, no correspon a un control exhaustiu de la nostra visió.

La salut visual i l’agudesa visual són una part molt important de la visió, però seria totalment incomplet acotar les consideracions en aquest camp si volem parlar de la visió.

Per exemple, per tenir una lectura ràpida i eficaç els nostres ulls necessiten utilitzar més de 17 funcions diferents a part de la vista. Però si a més tenim en compte el cervell, tenim més de 35 àrees cerebrals relacionades de forma parcial o total en el procediment de la informació visual.

Com està demostrat per la neurociència, el 80% del nostre cervell funciona d’una o altra manera relacionat amb la visió. Definitivament, tenim cervells visuals.

Revisió visual

Totes les disfuncions en les habilitats visuals afecten el funcionament de la persona a l’escola, en el treball i en els esports.

Per poder detectar aquestes disfuncions necessitem fer un examen complet de la visió i podem parlar de tres grans àrees visuals a valorar:

  1. Integritat de la via visual, que inclou salut visual, agudesa visual i estat refractiu.
  2. Eficiència visual, que inclou acomodació, motilitat ocular (moviments oculars), visió binocular (nivell de coordinació dels dos ulls alhora).
  3. Processament de la informació visual, que inclou la identificació i discriminació visual, relacions visuoespacials, memòria visual, valorar com estan aquestes funcions integrades entre elles i com estan integrades amb els altres sentits.

El paper de l’optometrista és realitzar aquest examen visual, valorar aquestes funcions visuals, comunicar els resultats i fer les recomanacions pertinents en cada cas.

Ja sigui per prevenció o per correcció d’un problema, es podrà tractar per mitjà de lents oftàlmiques, prismes especials o teràpia visual.

L’objectiu de la teràpia visual o entrenament visual (seria la traducció literal de l’anglès visual training) és potenciar i corregir les mancances d’aquest sistema visual.

En la teràpia visual no només procurarem que les persones assoleixin una bona agudesa visual, sinó que també ens assegurarem que tinguin l’habilitat d’utilitzar la seva visió d’una manera òptima i confortable, intentant evitar el sobreesforç.

Per obtenir un resultat efectiu serà necessari que el procediment sigui personalitzat i supervisat per un optometrista especialitzat en teràpia visual, ja que aquest tractament actuarà tant en l’àrea muscular com en la neurofisiològica o neurocognitiva.

Com hem dit, la nostra visió està en constant desenvolupament durant la nostra vida. Per tant, la teràpia visual es podrà realitzar tant en adults com en nens.

La teràpia visual

En la teràpia visual també caldrà analitzar els problemes de visió des d’un punt de vista personal i alhora general:

  1. Personal, perquè dues persones poden tenir el mateix problema visual però, per exemple, estar en etapes de creixement diferent o tenir dues ocupacions diferents.
  2. General, perquè tractarem el sistema visual com a part integrada en l’organisme. I és que no hem de perdre de vista que el que tractem no són només dos ulls, sinó una persona amb un conjunt d’habilitats, emocions i necessitats.

Per tant, pels optometristes serà necessari tenir contacte directe amb altres professionals com psicòlegs, pedagogs, pediatres, mestres, logopedes, quiropràctics, osteòpates i altres especialistes que formin part d’aquest gran grup que ens ajuda a ser millors professionals.

Ana García
Òptic i Optometrista de l’Òptica del Bulevard
Màster en Teràpia Visual
anagarciasoles@gmail.com

Publicat en la revista Educat núm. 2
Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada