Projecte Contes compartits d’ahir i d’avui

David García Gimeno

La nostra intenció és presentar la segona edició del projecte Contes compartits d’ahir i d’avui, un treball d’intercanvi intergeneracional i bidireccional gràcies als alumnes de 4t de primària (9 anys) del Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona i els residents de la Residència d’avis Llegat Roca i Pi.

Durant el curs escolar 2009-2010 els alumnes visitaran la Residència d’avis Llegat Roca i Pi i, amb la col·laboració de la gent gran, que els narraran històries i anècdotes de la seva vida personal, faran un recull escrit i il·lustrat que presentarem en un llibre.

Aquest projecte s’inspira en altres experiències intergeneracionals i en les elaboracions teòriques que es consideren importants per al desenvolupament psicopedagògic dels nens i que es relacionen amb la comunicació amb les persones grans i adultes properes a la seva quotidianitat.

De la mateixa manera, la salut psicològica de les persones grans millora quan veuen que compleixen un rol social i participen activament dins de la seva comunitat.

Aquest projecte va néixer amb la intenció de fomentar l’esperit solidari dels alumnes, de fer que aprenguin de la gent gran i, alhora, de fer que aquesta participi en l’escola. Creiem que la gent gran, per la seva experiència, les seves vivències, etc., ens pot ensenyar moltes coses, i nosaltres, com a comunitat educativa, al mateix temps, podem col·laborar amb ells.

Desenvolupament psicopedagògic en relació amb les persones grans

Molts de nosaltres recordem com de petits escoltàvem els contes que ens explicaven els nostres avis o alguna persona gran amb qui sentíem un afecte especial. Sembla que aquesta tradició s’ha anat perdent, i per frenar aquesta pèrdua s’ha creat el projecte Contes d’ahir i d’avui, que presentem a continuació.

Aquest projecte ajuda a promoure un envelliment actiu (les persones grans veuen que compleixen una funció social i participen en la seva comunitat, aportant els seus coneixements, experiències viscudes i herència cultural) i, a més, dóna la possibilitat als nens que no tenen avis o als avis que no tenen néts de poder pensar en el rol d’aquests i vivenciar aquest vincle.

Creiem també que les persones grans es poden beneficiar de l’alegria de la companyia dels nens i sentir-se reconeguts per generacions més joves, la qual cosa augmenta la seva autoestima. Contes d’ahir i d’avui n’és un exemple excel·lent, ja que mitjançant la creació d’un conte es poden apropar dues generacions aparentment tan dispars com els infants i la gent gran. El projecte dóna a la persona gran un motiu per exercitar la memòria i la participació activa en la societat actual, als nens els dóna la possibilitat d’enriquir la seva imaginació i creativitat, i a la vegada facilita l’acostament, l’afecte i el respecte entre generacions.

Objectius

  • Promoure les potencialitats de les persones grans.
  • Exercitar la memòria, la creativitat i l’expressió oral.
  • Possibilitar la transmissió de valors culturals.
  • Millorar l’autoestima i la imatge de la persona gran.

Continguts

Àrea cognoscitiva: exercitar la memòria, l’expressió oral, la gestualitat i la comunicació corporal.

Àrea social i comunitària: sentiment d’utilitat, transmissió de valors i coneixements, i adquisició i utilització d’habilitats socials.

Metodologia

En primer lloc, s’ha fet una selecció de les persones grans que, per la seva situació tant física com cognoscitiva, puguin realitzar aquest projecte. La persona gran pot elegir un conte clàssic que recordi o bé inventar-ne un de nou a través de les seves experiències viscudes.

Abans de cada sessió, les persones grans, conjuntament amb l’educadora social, hauran realitzat un aprenentatge dels contes, on s’hauran treballat tant l’expressió corporal com l’oral.

En cada sessió assisteixen dues persones grans amb l’objectiu que es puguin ajudar a l’hora de narrar el conte i se sentin més segures.

Desenvolupament psicopedagògic en relació amb els alumnes (9-10 anys)

Actualment, en el procés d’ensenyament-aprenentatge que hi ha a les escoles, cal tenir en compte que un alumne aprèn depenent de l’estadi de desenvolupament operatori en què es trobi. La concreció curricular que es faci ha de tenir en compte aquestes possibilitats, no només pel que fa a la selecció dels objectius i dels continguts, sinó també pel que fa a la manera de planificar les activitats d’aprenentatge, que s’han d’ajustar a les peculiaritats de funcionament de l’organització mental de l’alumne i els han d’ajudar a assolir amb equitat els tres eixos fonamentals de l’aprenentatge que el projecte Contes d’ahir i d’avui té molt en compte: l’aprendre amb el cap (saber), amb el cor (saber ser) i amb les mans (saber fer).

El projecte Contes d’ahir i d’avui pretén exercitar i desenvolupar les habilitats i aptituds que són la base de qualsevol seqüència d’ensenyament-aprenentatge (cap, cor i mans); d’aquesta manera es potencia una actitud de millora de la percepció i de l’atenció a través de l’escolta activa de les històries que expliquen les persones grans. D’altra banda, el projecte incideix en la consciència dels processos de la memòria, del pensament i del llenguatge, en els que l’estructuració de l’espai i del temps té un paper fonamental a l’hora de crear els contes. També es potencien la psicomotricitat i l’expressió artística i es reflexiona sobre el coneixement personal i les competències socials a través de la mediació verbal. Gràcies al diàleg hi ha una conversió de la classe i dels alumnes en comunitat de recerca, i això fa que, a poc a poc, vagi creixent el procés d’humanització i de personalització dels alumnes.

Tot aquest procés constructivista vol ajudar a crear en els nens la capacitat de gestionar el seu aprenentatge a fi que vagin entrant pels camins de l’aprendre a aprendre.

Objectius

  • Sensibilitzar-se amb la realitat social.
  • Prendre consciència de la capacitat pròpia per generar felicitat als altres.
  • Conèixer algunes de les malalties pròpies d’aquest col·lectiu.
  • Millorar l’expressió plàstica.
  • Millorar l’expressió escrita. Tipologia textual: el conte.

Continguts

  • Ètica, religió i educació per a la ciutadania: la solidaritat, l’amor al proïsme, les ONG, etc.
  • Expressió plàstica: elaboració d’una rosa amb material de papereria.
  • Àrea de llengua i literatura: expressió escrita (estructura dels contes, connectors temporals i descriptius, etc.).
  • Àrea de coneixement del medi social (socialització, realitat d’un col·lectiu).

Metodologia

La metodologia de treball que es realitza és la següent:

Abans de la sortida

Equilibri entre el treball per grups i el treball individual de reflexió. L’estratègia instructiva preveu tècniques com: audiovisuals, debats, fitxes personals de reflexió, etc.

Durant la sortida

L’activitat consisteix a disposar els alumnes per grups, juntament amb els avis. Cada nen té una responsabilitat (secretari, interlocutor, etc.) per a la creació del conte.

Després de la sortida

Grups de treball: elaboració dels contes per grups i de la crònica del dia i elaboració de les presentacions digitals.

 

Llibre publicat i presentat per Sant Jordi del 2009.

 

Mitjançant aquest enllaç podeu veure una recopilació d’imatges del projecte Contes compartits d’ahir i d’avui del 2012


David García Gimeno
Mestre i Psicopedagog
Coordinador del projecte Contes compartits d’ahir i d’avui
davidgg11@hotmail.com

Publicat en la revista Educat núm. 4
Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada