Integrar la intel·ligència artificial en l’educació primària: potenciar la creativitat i la col·laboració

Encarna Vallespí Doliu

Hi havia una vegada un grup de nens que anaven a una escola molt especial. Aquesta escola tenia un secret: utilitzava la intel·ligència artificial per fer que l’aprenentatge fos màgic i divertit.

Un dia, el professor va reunir el seu alumnat a l’aula i va anunciar: “Avui, farem un viatge fascinant amb l’ajuda de la intel·ligència artificial!”. Els ulls dels nens van brillar d’il·lusió per veure què els esperava!

El professor va encendre una gran pantalla que mostrava un món virtual ple de colors i aventures. Cada estudiant va rebre uns auriculars màgics, que els permetien interaccionar amb aquell nou món.

El seu viatge va començar a través de la història, fent un salt en el temps fins a l’antiga Grècia. Allà van poder veure com es construïen els majestuosos temples i com els filòsofs feien preguntes profundes sobre la vida i l’univers.

Després van anar a l’Amazònia i van explorar la selva, plena de plantes exòtiques i d’animals sorprenents. Van aprendre sobre la importància de protegir el medi ambient i respectar la natura.

El viatge, a més de ser educatiu, també va ser molt divertit. Van jugar amb jocs interactius, van resoldre trencaclosques i van treballar en equip per superar reptes emocionants. La intel·ligència artificial els donava pistes i els ajudava a trobar les respostes correctes.

Al final del viatge, els nens estaven eufòrics. Van tornar a l’aula amb un somriure enorme i el cor ple de projectes nous i records inoblidables. La intel·ligència artificial els havia transportat a mons inimaginables i els ho havia mostrat de manera única i emocionant.

Des de llavors, cada dia a l’escola era una nova aventura. La intel·ligència artificial continuava sorprenent-los i inspirant-los en cada assignatura. I així, els nens de l’escola especial van créixer fent descobriments increïbles amb l’ajuda de la intel·ligència artificial.

La integració de la Intel·ligència Artificial (IA) en l’educació primària està guanyant cada vegada més interès i importància. Aquesta tecnologia ofereix un potencial increïble per enriquir l’experiència educativa dels estudiants, ja que pot fomentar la seva creativitat, la seva col·laboració i el desenvolupament de les seves habilitats. En aquest article explorarem de quina manera la IA pot revolucionar l’aprenentatge en l’educació primària i com pot preparar els estudiants per a un futur cada vegada més digital i complex. Descobrirem les seves aplicacions pràctiques, els beneficis que pot aportar, i les consideracions que cal tenir en compte a l’hora d’emprar-la. Junts examinarem com la introducció de la IA en l’educació primària pot obrir noves oportunitats i promoure un aprenentatge més ric i significatiu per als joves estudiants.

L’educació primària és una etapa crucial en el desenvolupament dels infants, en la qual es creen les bases per al seu aprenentatge futur. Aquí és on els estudiants comencen a adquirir habilitats acadèmiques fonamentals i a explorar la seva creativitat, i la integració de la IA pot tenir un paper significatiu en el foment de la creativitat i de la col·laboració entre l’alumnat.

Els xatbots educatius basats en IA poden actuar com a companys virtuals d’aprenentatge dels alumnes, brindant-los suport en les seves tasques i projectes. Aquests xatbots poden estimular el seu pensament crític i desafiar-los a treballar junts per resoldre problemes i superar reptes. En interaccionar amb aquests assistents virtuals, els estudiants tenen l’oportunitat de discutir idees, compartir coneixements i aprendre els uns dels altres.

La IA també pot millorar l’experiència d’aprenentatge perquè es pot adaptar a les necessitats i habilitats individuals de cada alumne. Els sistemes de tutoria basats en IA poden proporcionar un feedback immediat i personalitzat, així com identificar les àrees en les quals cadascú necessita més suport i oferir recursos addicionals per enfortir l’aprenentatge. Aquesta atenció individual pot motivar els estudiants i ajudar-los a avançar al seu propi ritme.

L’impacte de la IA és un tema d’interès creixent en l’àmbit de l’educació. Vegem-ne alguns dels factors més rellevants a tenir en compte pel que fa als nens de 6 a 8 anys:

  • Personalització de l’aprenentatge. La IA pot adaptar-se a les necessitats individuals de cada nen i així oferir-li un aprenentatge més personalitzat.
  • Foment de l’aprenentatge actiu. Els recursos educatius interactius fomenten l’exploració, així com el desenvolupament d’habilitats com la resolució de problemes i la presa de decisions.
  • Suport en la lectura i l’aprenentatge de la llengua. Mitjançant programes d’aprenentatge automatitzats i de reconeixement de la veu, els nens poden millorar les seves habilitats de lectura, pronunciació i comprensió oral.
  • Desenvolupament de la creativitat. L’ús de la IA pot fomentar la creativitat dels infants mitjançant l’ús de programes interactius de dibuix i disseny.

La IA també pot tenir diversos efectes en l’aprenentatge i desenvolupament dels nens de 9 a 10 anys:

  • Aprenentatge adaptat. La IA pot adaptar-se a les necessitats individuals dels nens per tal de proporcionar-los un aprenentatge personalitzat.
  • Recursos educatius interactius. La IA ofereix recursos educatius interactius que poden estimular l’interès i la participació dels nens en l’aprenentatge.
  • Suport en l’adquisició de llengües. La IA pot oferir suport a l’aprenentatge de llengües. A través de programes d’aprenentatge automatitzats i de reconeixement de la veu, els nens poden millorar les seves habilitats de lectura, pronunciació i comprensió oral en diferents idiomes.
  • Estimulació del pensament crític. La IA pot fomentar el desenvolupament del pensament crític. Amb programes que ofereixen reptes i problemes per resoldre, els nens poden aprendre a pensar de manera lògica, a analitzar informació i a prendre decisions informades.

I, per acabar, vegem què pot aportar la IA als nens d’11 a 12 anys, quan entren en l’etapa de preadolescència:

  • Aprenentatge personalitzat. La IA pot adaptar-se als interessos, necessitats i estil d’aprenentatge dels nens per oferir-los un aprenentatge més personalitzat.
  • Suport en l’adquisició de competències digitals: en aquesta edat és essencial que els nens desenvolupin habilitats digitals bàsiques, i la IA pot proporcionar-los recursos i eines per aprendre programació, disseny i altres habilitats tecnològiques. Això els prepararà per a un món cada vegada més digital i connectat.
  • Desenvolupament de la creativitat. L’ús de la IA pot fomentar la creativitat dels nens mitjançant programes de disseny, programes d’edició de vídeos o música, i altres eines interactives.
  • Suport en la resolució de problemes. La IA es pot utilitzar com a eina per resoldre problemes complexos. Mitjançant programes d’IA i simulacions, els nens poden desenvolupar habilitats per a l’anàlisi crítica, la presa de decisions i la resolució de problemes reals.

Malgrat els beneficis de la IA en l’educació primària, és important tenir en compte algunes consideracions. Els educadors han de garantir que l’ús de la IA es balancegi adequadament amb altres activitats educatives i lúdiques. És essencial que els estudiants tinguin l’oportunitat de participar en activitats físiques en què interaccionin amb els seus companys i desenvolupin habilitats socials i emocionals. La IA no ha de reemplaçar aquestes experiències, sinó complementar-les i enriquir-les.

Exemples d’activitats amb IA per a educació primària

  • Projectes d’investigació en grups petits sobre temes d’interès, utilitzant recursos en línia i eines de cerca.
  • Activitats de programació i robòtica per aprendre conceptes bàsics de codificació i construcció de robots.
  • Creació de presentacions multimèdia emprant eines digitals per exposar i compartir coneixements.
  • Debats i discussions en línia sobre temes rellevants, utilitzant plataformes d’aprenentatge col·laboratiu.
  • Activitats de resolució de problemes matemàtics a través de jocs i aplicacions interactives.

Pros i contres sobre l’ús de les IA a educació primària

Sense cap mena de dubte, en els primers cursos de primària, abans de portar les noves tecnologies a l’aula cal reflexionar sobre com emprar-les i com enfocar-les en els processos d’aprenentatge significatiu i de comprensió textual. En aquests anys s’estableixen les bases del futur aprenentatge, de manera que per garantir l’èxit personal, laboral i social al llarg de la vida és important centrar-se a desenvolupar habilitats de comprensió lectora, promoure el pensament crític, i fomentar la capacitat per relacionar la informació que es rep de l’entorn.

Tinguem ben presents, doncs, tant els pros com els contres de la IA a educació primària:

PROS CONTRES
Retroacció immediata Dependència excessiva de la tecnologia
Foment de la creativitat i de la col·laboració Biaixos algorítmics en l’avaluació
Accés a recursos interactius Manca d’equitat en l’accés a la tecnologia
Desenvolupament d’habilitats digitals Més o menys supervisió i seguretat en línia

Conclusions

En l’educació primària, la integració de la IA ofereix oportunitats emocionants per a l’aprenentatge dels alumnes, ja que els pot ajudar a fomentar la creativitat i la col·laboració.  Amb simulacions virtuals, projectes de recerca i creació de continguts multimèdia, els nens poden explorar i aprendre de manera interactiva. Però és important que els educadors segueixin tenint un paper fonamental en el suport i en l’orientació dels alumnes. Cal abordar les consideracions ètiques i assegurar la privacitat de les dades dels estudiants. En resum, la integració responsable de la IA en l’educació primària pot enriquir l’aprenentatge i preparar els alumnes per a un futur en constant canvi.

“L’educació és la base de la llibertat i l’eina per a la igualtat.”

Malala Yousafzai

Bibliografia

  • Belloch, C.; Benito, R. M.; Fernández, J. L. [ed.]. Inteligencia artificial y educación inclusiva. Herramientas para la mejora de la calidad educativa. Barcelona: UOC (2018).

Encarna Vallespí Doliu
Mestra, orientadora educativa, llicenciada en Filologia Catalana,
creadora de continguts i estudiant de Prompt Engineering
encarnavallespi@gmail.com

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.