L’educació secundària en l’era de la intel·ligència artificial: preparem els estudiants per al futur

Encarna Vallespí Doliu

Hi havia una vegada un món en què la intel·ligència artificial havia transformat completament l’educació. En aquest món els instituts eren uns llocs màgics, plens de sorpreses i aventures.

El protagonista de la nostra història és en Marc, un adolescent curiós i inquiet que sempre ha somiat descobrir noves fronteres i aprofundir en el coneixement. En el seu primer dia a l’institut, va arribar amb expectació. No sabia què esperar, però estava preparat per a qualsevol cosa.

Quan va entrar a l’aula, es va adonar que no hi havia cap professor. En canvi, un holograma alegre i amigable va aparèixer davant d’ell. Era l’Assistent Intel·ligent d’Aprenentatge (AIA), el guia virtual que l’acompanyaria en el seu viatge educatiu.

L’AIA es va presentar com a LEO (Learning Educational Optimizer), un ésser digital amb una intel·ligència extraordinària i un somriure brillant. Li va explicar a en Marc com funcionava tot aquest nou sistema d’aprenentatge basat en la intel·ligència artificial.

Cada estudiant tenia una tablet especial, a través de la qual el LEO els proporcionava activitats i tasques personalitzades. Les lliçons s’adaptaven a les habilitats i interessos de cada alumne, i així aprenien de la manera més efectiva.

La primera matèria d’en Marc era Biologia. En tocar la pantalla de la seva tablet, va transportar-se a una selva tropical virtual. Podia veure plantes exòtiques i animals fascinants. Va aprendre sobre els ecosistemes i la cadena alimentària, i fins i tot va poder interaccionar amb alguns dels animals virtuals.

A mesura que en Marc anava avançant en els seus coneixements, descobria més sobre la màgia de l’aprenentatge intel·ligent. El LEO li permetia connectar-se amb altres estudiants d’arreu del món per treballar en projectes cooperatius i debatre temes interessants. Aquesta interacció en línia era emocionant, i en Marc tenia amics de tot el món.

Ara bé, la veritable aventura va començar quan en Marc va descobrir els reptes ocults del món virtual de l’institut. Era com si l’aula s’hagués convertit en un lloc màgic ple de desafiaments que els estudiants havien de resoldre junts.

Van haver d’enfrontar-se a enigmes complicats, buscar claus i superar proves per avançar en el seu camí. En cada desafiament, els seus coneixements i habilitats es posaven a prova. Era com viure en un videojoc educatiu, ple de misteris per descobrir i resoldre.

Amb el temps, en Marc i els altres estudiants van descobrir que l’aprenentatge no era només sobre memoritzar dades o llegir llibres. Era sobre pensar de manera crítica, treballar en equip i resoldre problemes reals. La IA els proporcionava les eines i els recursos per créixer com a persones i preparar-se per al futur.

En Marc va comprendre que la màgia de l’aprenentatge intel·ligent no només estava en la tecnologia, sinó també en les persones que la utilitzaven. Eren la passió per aprendre, la curiositat per descobrir i la motivació per créixer el que feien que l’experiència fos realment especial.

Així, en Marc va continuar el seu viatge a través de l’educació, sempre amb l’ajuda del LEO i amb la certesa que l’aprenentatge no tenia límits. Cada dia era una nova aventura, plena de descobertes i oportunitats per créixer com a persona.

L’educació secundària és una etapa vital en la formació dels estudiants, ja que té com a objectiu preparar-los per afrontar els reptes del futur acadèmic, personal i professional. Durant aquests anys desenvolupen habilitats acadèmiques més avançades i comencen a explorar els seus interessos i passions. En aquest sentit, la integració de la Intel·ligència Artificial (IA) en l’educació secundària ha obert un món de possibilitats i oportunitats per millorar el procés d’aprenentatge.

La IA proporciona eines i recursos que permeten als estudiants desenvolupar habilitats avançades, personalitzar el seu aprenentatge i explorar àrees d’interès de manera interactiva. Mitjançant la retroacció personalitzada, les simulacions virtuals i l’orientació professional, la IA està transformant l’educació secundària i preparant els estudiants per a un futur en constant evolució.

Els alumnes d’entre 12 i 14 anys s’enfronten a una sèrie de reptes i desafiaments en els quals la IA pot tenir un paper important:

  • Desenvolupament de la identitat. A aquesta edat, els adolescents estan explorant i desenvolupant la seva identitat, i la IA pot ajudar-los a investigar diferents àrees d’interès i descobrir les seves passions i talents únics.
  • Navegació per un món digital complex. Aquesta generació de joves adolescents està immersa en el món digital; han de fer front a reptes com la gestió de les seves identitats en línia, la ciberseguretat i l’ús responsable de les tecnologies. La IA pot proporcionar-los eines per comprendre millor aquest món digital i prendre decisions informades i segures.
  • Desenvolupament de competències digitals. Amb l’auge de la IA, és essencial que els estudiants adquireixin habilitats digitals com la capacitat de trobar i avaluar informació en línia, de comprendre i utilitzar de manera crítica les fonts d’informació, i de desenvolupar una alfabetització digital sòlida.
  • Pensament crític i resolució de problemes. Aprendre a formular preguntes i plantejar problemes a la IA contribueix a desenvolupar el pensament crític i la resolució de problemes.

Després, entre els 15 i els 16 anys, la IA també pot donar suport als alumnes a l’hora d’enfrontar-se a reptes com els següents:

  • Orientació acadèmica i professional. A mesura que s’acosten a l’edat adulta, els estudiants comencen a prendre decisions importants sobre la seva formació acadèmica i la seva futura carrera professional. La IA pot ajudar-los a explorar diferents camins, així com mostrar-los possibilitats educatives i tendències del mercat laboral, per tal que puguin prendre decisions informades.
  • Pensament crític i resolució de problemes complexos. A mesura que s’enfronten a desafiaments acadèmics més complexos, és important que els estudiants desenvolupin habilitats de pensament crític i resolució de problemes. La IA pot proporcionar-los eines per a l’aprenentatge basat en problemes, així com simulacions que els permetin explorar situacions reals i desenvolupar solucions innovadores.
  • Col·laboració i treball en equip. Aquesta edat és clau per al desenvolupament de les habilitats socials i de col·laboració, i la IA pot facilitar eines de comunicació i treball en equip virtuals perquè els alumnes treballin cooperativament, comparteixin idees i resolguin problemes de manera conjunta.
  • Ètica i consciència social. A mesura que els alumnes prenen decisions més autònomes, és important que considerin les implicacions ètiques de la IA i altres tecnologies. Han de ser conscients dels biaixos algorítmics, de la privadesa de les dades i de l’impacte social de les seves accions en l’entorn digital.

Els sistemes d’assessorament vocacional basats en IA poden analitzar els interessos i aptituds dels estudiants i proporcionar-los recomanacions personalitzades sobre possibles oportunitats educatives. Malgrat aquests beneficis, també és important tenir en compte les consideracions ètiques i socials associades a l’ús de la IA en l’adolescència. La privadesa de les dades, l’equitat en l’accés a la tecnologia i la comprensió dels biaixos algorítmics són aspectes crucials que s’han d’abordar de manera responsable.
En resum, la integració de la IA en l’educació secundària pot preparar els estudiants per afrontar els reptes del futur. Des de la retroacció personalitzada fins a les simulacions interactives i l’orientació professional, la IA ofereix oportunitats per millorar l’aprenentatge i el desenvolupament d’habilitats rellevants per al món actual. No obstant això, és fonamental abordar les preocupacions ètiques i socials i garantir que la IA s’utilitzi de manera responsable en l’entorn educatiu.

Exemples d’activitats amb IA per a educació secundària

  • Simulacions virtuals d’experiments científics per comprendre conceptes i principis científics complexos.
  • Projectes de recerca independents, utilitzant recursos en línia i eines de recopilació i anàlisi de dades.
  • Creació de vídeos educatius o pòdcasts sobre temes d’estudi utilitzant eines d’edició multimèdia.
  • Participació en debats i fòrums en línia per desenvolupar habilitats d’argumentació i comunicació.
  • Participació en competicions de programació o projectes de disseny utilitzant programari especialitzat i eines d’IA.

Pros i contres sobre l’ús de les IA a educació secundària

El debat sobre l’ús de les tecnologies i el seu impacte en el procés d’aprenentatge és rellevant en totes les etapes educatives, també a secundària. A mesura que els estudiants avancen en el seu desenvolupament cognitiu i maduratiu, cal considerar com les tecnologies poden complementar i enriquir la seva experiència educativa. Ben emprades, les tecnologies poden proporcionar recursos interactius, eines de recerca i accés a informació actualitzada, i a més poden fomentar la col·laboració, el pensament crític i la resolució de problemes a través d’activitats en línia i eines de comunicació.

PROS CONTRES
Personalització de l’aprenentatge Risc de reduir la interacció entre iguals
Simulacions i experiències pràctiques Biaixos algorítmics en l’orientació
Preparació per al món laboral Més o menys privacitat i seguretat de les dades
Desenvolupament de les habilitats de pensament crític i resolució de problemes Dependència excessiva de les tecnologies

Conclusions

És cert que la Intel·ligència Artificial ha arribat per quedar-se i està tenint un impacte significatiu en diversos àmbits, inclòs l’educatiu. En el context actual, doncs, és imprescindible reflexionar sobre les metodologies a l’aula i la seva missió futura.

La IA pot oferir nombroses oportunitats en el camp de l’educació, però cal analitzar i valorar com integrar-la de manera ètica i efectiva en les pràctiques educatives. No es tracta simplement de situar la tecnologia com a referent, sinó de trobar formes d’emprar la IA per complementar i millorar la tasca dels educadors.

La relació entre docents i estudiants segueix essent essencial, ja que els docents poden oferir una orientació, un suport emocional i un enfocament humà que la tecnologia per si mateixa no pot proporcionar. A més, és important mantenir el focus en el desenvolupament d’habilitats (aprendre a aprendre) clau per al futur, com el pensament crític, la resolució de problemes, la creativitat i la col·laboració.

L’educació consisteix tant a transmetre coneixements com a preparar els estudiants per fer front als reptes del segle xxi. La reflexió sobre cap a on encaminen l’educació ha de tenir en compte com aprofitar els avantatges de la IA i la tecnologia alhora que mantenim un equilibri donant valor a les interaccions humanes i el desenvolupament d’habilitats personals i socials.

Com deia el poeta, “Tot està per fer i tot és possible” (M. Marti i Pol). Depèn de nosaltres.

“L’educació és la clau que obre la porta a un futur ple d’oportunitats i possibilitats.”

Michelle Obama

Bibliografia

  • Luckin, R. Aprendizaje automático e inteligencia humana: el futuro de la educación para el siglo XXI, dins International Journal of Artificial Intelligence in Education núm. 28, vol. 1, pàg. 1-14 (2018).

Encarna Vallespí Doliu
Mestra, orientadora educativa, llicenciada en Filologia Catalana,
creadora de continguts i estudiant de Prompt Engineering
encarnavallespi@gmail.com

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.