Emoció versus raó. Una controvèrsia benavinguda

Us heu trobat mai en una situació irritable, estressant, en la qual sembla que us aparegui de dins una mena d’energia, una força instintiva, que us porta a actuar descontroladament, sense pensar? I acte seguit, no us heu penedit del que heu dit o fet?

Imatge

Està clar que estem parlant de tot un cúmul de reaccions afectives davant d’un moment significatiu, les emocions (R. Bisquerra). D’altra banda, ens apareix la seva històrica antítesi, la raó, també conceptualitzada com la intel·ligència o la cognició, capaç de solucionar problemes racionals adaptant-se a les circumstàncies. Però què passa quan aquests problemes tenen un caràcter emocional?

Aquest és el moment de pensar a trobar una connexió harmònica entre ambdues, per tal de facilitar-ne la interrelació i, posteriorment, intentar expressar-la adequadament mitjançant un saber fer i un saber ésser positius.

L’educació emocional

Les persones que ens trobem en el món de l’educació, treballem dins d’un context molt ampli en el qual es barregen constantment totes les vessants que identifiquen l’ésser humà com a persona: cognitiva, individual i personal, social, emocional i afectiva.

D’aquesta manera, quan intervenim envers un infant, un adolescent o un adult, ho hem de fer de manera íntegra, sense desvincular cap de les vessants, envoltats d’un clima afectiu, tenint en compte que les interaccions emocionals són bidireccionals.

I ara ve la pregunta estrella: com ens ho fem per educar les emocions dels nostres alumnes si hi ha moments que ni tan sols podem controlar les nostres adequadament? Doncs podríem començar per aquest punt, per l’autocontrol, pel nostre món interior i pels nostres fonaments. Després ja estarem una mica més preparats per descobrir i entendre les persones que ens envolten. Estem parlant d’iniciar una nova actitud per intentar ser emocionalment competents.

La competència emocional està vinculada directament amb els coneixements, les habilitats, les capacitats i les actituds necessàries per realitzar tasques de qualitat i eficàcia. Salovey ens la presenta organitzada en cinc vessants:

  • El coneixement de les pròpies emocions.
  • La capacitat de controlar les emocions.
  • La capacitat de motivar-se un mateix.
  • El reconeixement de les emocions alienes.
  • El control de les relacions.

Imatge

Per tal d’educar les habilitats emocionals, hem de tenir en compte l’objectiu bàsic, cultivar les millors emocions i eliminar-ne les pitjors mitjançant un treball personal o, com diria R. Bisquerra en un pla més extensiu i generalitzador, “passar d’uns contextos contaminants a uns contextos emocionalment ecològics”. Si volem arribar a aquesta meta, necessitarem saber gestionar-les, organitzar-les i estructurar-les. I l’espai per aconseguir-ho no pot ser un altre que el “gimnàs emocional”, és a dir, la raó, en una lluita constant i diària amb les emocions, per tal d’aprendre a gaudir de les coses petites i importants de la vida. Un recurs ideal per educar la raó, per tal que aprengui a reconduir, canalitzar i gestionar les emocions negatives, podria ser la recerca d’estímuls que puguin transformar-les en positives. Però fer-ho no és tan senzill com dir-ho! Es necessita tota una sèrie de pautes que s’han de tenir en compte i seguir. Una petita aproximació podria ser-ne la següent:

  • Posar distància a la situació que ens pertorba per tal d’afrontar-la amb objectivitat, rigor, tolerància i flexibilitat
  • Conèixer i reconèixer les nostres emocions i les nostres limitacions, és a dir, tenir-ne consciència.
  • Reflexionar sobre l’estat emocional en què ens trobem.
  • Tenir voluntat de canvi.
  • Generar sensacions i pensaments lligats a aquestes emocions mitjançant una interrelació bidireccional “pensament-emoció” positiva.

A partir d’aquí, podrem començar a pensar en la verdadera raó per la qual una situació no ens agrada i buscar la manera de canviar-la per una altra de més afable, altruista, tolerant i positiva.

Potser si tots ens decidim a posar el nostre granet de sorra serà un primer pas i un gran repte per aconseguir la felicitat, no ho creieu?

Cristina Peinado
Pedagoga
Coordinadora de formació virtual, de PrisMa
Tutora del curs Educació Emocional dins el Currículum Escolar
edem@prisma.cat

Publicat en la revista Educat núm. 01
Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada