La creativitat. Una visió polièdrica des de la teoria, la pràctica i l’educació

Títol: La creativitat. Una visió polièdrica des de la teoria, la pràctica i l’educació
Autor: Àngel Guirado i Serrat (coordinador) i altres
Edita: PrisMa Edicions Psicopedagògiques
Col·lecció: Els PrisMàtics
ISBN: 978-84-938786-0-3

Què és la creativitat? Com l’expressem i com l’eduquem? Existeix al marge de les capacitats cognitives? Per a què serveix? Són quatre preguntes amb quatre respostes diverses i no exclusives que ens ajuden a entendre i valorar un dels components cognitius més importants de què disposa tota persona.

En aquest llibre no pretenem definir la creativitat en el sentit estricte de l’expressió, perquè si féssim això anul·laríem la seva essència i li treuríem tot el sentit d’originalitat. Quan parlem de creativitat hem de sortir dels camins establerts, dels criteris escrits i de les pautes comunicatives habituals. Pel fet de ser un dels components modeladors de la cognició, la creativitat mereix una atenció molt especial.

Algunes de les funcions cognitives estan perfectament definides en una o més àrees cerebrals, i l’estimulació o l’anul·lació parcial d’aquestes té efectes sobre el resultat de la conducta, però en el cas de la creativitat això no és així: no coneixem cap zona del cervell que sigui responsable exclusiva de la creativitat i, en canvi, tot el nostre cervell ho és. A partir dels estudis que mostrem en La creativitat. Una visió polièdrica des de la teoria, la pràctica i l’educació, podem afirmar que la creativitat és una de les funcions cognitives amb més interactivitat. Aquest fet li aporta tota la força per ser decisiva en els mecanismes humans d’adaptació, en l’aprenentatge i en la conducta. Sabem que no existeixen diferències entre sexes pel que fa a la potencialitat creativa i que la seva concreció en fets o conductes està més relacionada amb les pràctiques socials i amb els models educatius sustentats en els estereotips culturals que no pas amb dotacions innates diferenciades. Al cap i a la fi, l’educació és l’eina amb la qual ens hem bastit per progressar com a societat. En un moment de gran crisi econòmica (i, per què no dir-ho, d’idees), la creativitat emergeix com a gran defensora de la iniciativa, l’originalitat i la innovació. Hem de seguir aquells que creuen que les coses poden ser diferents de les establertes i que cal fomentar l’enginy i l’alteritat per millorar en els àmbits social i personal.

En aquest llibre oferim idees per educar, fomentar i aplicar la creativitat en els diversos àmbits de la vida: familiar, escolar, professional i personal. Es tracta, doncs, d’una visió oberta i flexible d’un dels constructes més importants de la història de la humanitat.

Àngel Guirado i Serrat
aguirado@girona.uned.es

Si vols comprar aquest llibre, pots fer-ho clicant aquí.

Publicat en la revista Educat núm. 13
Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada