Taare Zameen Par (Stars on Earth )

Títol original: Taare Zameen Par
Director: Aamir Khan
Any: 2007
Durada: 159 minuts
País: India Guió: Amole Gupte
Música: Shankar Ehsaan Loy
Fotografia: M. Sethuraaman
Lletres: Prasoon Jashi
Producció: Aamir Khan Productions
Repartiment: Darsheel Safary, Aamir Khan, Tanay Chheda, Tisca Chopra, Vipin Sharma, Lalitha Lajmi, Girija Oak, M. K. Raina
Gènere: Drama

 

El film indi Taare Zameen Par (2007), en anglès titulat Stars on Earth, ens acosta als sentiments d’un nen amb dislèxia.

La pel·lícula narra la història de l’Ishann, un nen de vuit anys a qui no li agrada anar a l’escola, un rebuig que ve donat per les dificultats que li generen la lectura, l’escriptura i les matemàtiques, així com també comprendre ordres seguides (algunes de les característiques típiques d’una persona amb dislèxia). Però ni professors ni companys d’escola fan res per comprendre què hi ha al darrere d’aquests resultats de l’Ishann.

A casa, amb un pare exigent, un germà brillant a l’escola i en l’esport (encara que comprensiu i atent amb el seu germà), i una mare afectuosa però que no sap com ajudar el seu fill, tampoc s’hi sent del tot bé.

L’Ishann, però, té una gran imaginació i un talent molt desenvolupat per a l’art. Aquesta és la seva vàlvula d’escapament.

Els mals resultats de l’Ishann a l’escola són vistos pel seu pare com un greu problema, motiu pel qual porta el seu fill a un internat, on cau en un estat depressiu produït per la separació de la família i perquè els seus resultats escolars no milloren. Aquest estat estronca fins i tot el seu talent artístic.

L’arribada d’un nou professor d’art enmig del curs, amb una visió oberta del món i gens estricte (en contrapartida a la disciplina de l’internat) canviarà el rumb de vida del protagonista (i de l’internat).

El nou professor d’art és l’únic que s’adona (a part de l’amic i company de pupitre del protagonista) que alguna cosa li passa a l’Ishann. Indagant en els treballs de l’alumne, el professor descobreix que l’Ishann té dislèxia, i aquest fet el transporta a la seva infantesa, ja que ell mateix havia experimentat què se sent enfront de la incomprensió dels altres davant la dislèxia. D’aquesta manera, l’Ishann esdevé un mirall per al professor d’art.

El professor, decidit a ajudar-lo, visita els seus pares i germà per explicar-los per què a l’Ishann li costa tant aprendre i per què té tantes dificultats escolars. És interessant el moment en què el professor intenta fer llegir al pare un text en japonès, que evidentment no pot llegir, per fer-li comprendre com se sent el seu fill. Un bon exercici per aprendre a empatitzar.

A partir d’aquí, el professor sol·licita poder donar classes particulars a l’Ishann i que pugui ser examinat oralment. És així com l’Ishann aprèn a escriure lletres i nombres, a llegir, a calcular…, i a superar els exàmens.

Gràcies a l’ajuda, atenció, comprensió i afecte del nou professor d’art, l’Ishann millora notablement a l’escola i obté uns bons resultats. A més, guanya el concurs d’art que es convoca a l’escola i demostra que té un gran talent artístic. Un final feliç!

La pel·lícula combina escenes que s’acosten al videoclip, d’altres al reportatge o al documental, i en ocasions s’hi barregen també escenes d’animació. Totes plegades fan de Taare Zameen Par una proposta original, a part d’una eina de comprensió del que és la dislèxia i del que sent algú que és dislèxic.

Equip de Redacció de PrisMa
www.educat.cat
educat@prisma.cat

Publicat en la revista Educat núm. 2
Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *