Alba Badell Pons
La veu és el mitjà a través del qual els mestres transmeten informació, expliquen conceptes complexos i inspiren als alumnes. Per això emetre una veu clara i ben modulada és essencial per a una comunicació efectiva a l’aula. Els mestres han de treballar en la seva pronunciació, entonació i volum per assegurar-se que els alumnes entenguin clarament els seus missatges. A més, la manera en què utilitzen la veu pot influir en el clima emocional de l’aula: una veu càlida i empàtica pot tranquil·litzar els alumnes, mentre que una veu freda o distant pot generar una sensació de distància i desconnexió.
Per tant, podem afirmar que la veu és una eina que no només ens permet comunicar-nos, sinó també instruir els nostres alumnes i connectar amb ells. I d’aquí neix una preocupació comuna entre els professionals de l’ensenyament: la de patir disfonies recurrents.
I què és una disfonia? La disfonia és un canvi anormal en la veu, cosa que pot manifestar-se en forma de ronquera, de cansament vocal, de dificultat per parlar en veu alta o baixa, o fins i tot de pèrdua de la veu.
Vegem algunes de les causes més comunes de disfonia en mestres:
- Ús intensiu de la veu: parlar durant llargues hores sense descans, elevar la veu per sobre del soroll ambiental o cridar freqüentment pot posar una càrrega excessiva sobre les cordes vocals.
- Mala tècnica vocal: una tècnica vocal incorrecta pot augmentar el risc de desenvolupar problemes vocals.
- Condicions ambientals desfavorables: treballar en entorns sorollosos, amb mala acústica o amb aire condicionat pot afectar negativament la veu.
- Estrès i tensió: l’estrès crònic i la tensió física i emocional poden influir en la qualitat vocal i augmentar la probabilitat de patir disfonia.
En cas que es desenvolupi la disfonia, caldrà buscar ajuda professional i prendre mesures per gestionar-la adequadament. Això pot incloure la visita a un foniatre o logopeda per a una avaluació i teràpia vocal. Els mestres també poden aprendre tècniques de rehabilitació vocal, com ara exercicis de respiració, escalfament vocal i estratègies per al manteniment de la veu.
La disfonia pot limitar la capacitat del mestre per comunicar-se de manera efectiva, provocar-li cansament vocal, afectar la confiança i l’autoritat que perceben d’ell els alumnes, i disminuir la qualitat de l’ensenyament-aprenentatge a l’aula. És crucial prendre consciència de les repercussions que pot tenir la disfonia en la tasca docent, ja que això ens permet entendre la importància de prevenir-la.
I què podem fer per prevenir les disfonies? Algunes mesures clau per cuidar la salut de la veu són:
- Mantenir una correcta higiene vocal: fomentem hàbits saludables com augmentar la ingesta hídrica, evitar el consum excessiu de cafè o alcohol, i no fumar.
- Utilitzar una tècnica vocal adequada: aprenguem les tècniques vocals correctes per projectar la veu.
- Fer pauses vocals regulars: descansem la veu regularment, especialment en situacions que en requereixin un ús intensiu.
- Escalfar la veu: abans de començar el dia o quan sentim cansament vocal, realitzem exercicis d’escalfament vocal.
- Gestionar l’estrès i la tensió: trobem maneres saludables de gestionar l’estrès i la tensió diària.
La disfonia en mestres és un problema comú i rellevant que pot afectar tant el seu benestar personal com també la seva pràctica professional. Prioritzem la salut vocal i continuem exercint la nostra vocació de manera efectiva!
Alba Badell Pons
Logopeda, Neurologopeda i diplomada en teràpia psicocorporal
Article inèdit.