Alba Espot. Llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació. Directora General d’Educació Infantil i Primària

Marta Rabasseda Sànchez

Al blog Educat recuperem una entrevista que vam fer fa 11 anys, en motiu de l’inici del curs escolar, a la inspectora Alba Espot, llavors directora general d’educació infantil i primària. Espot parla de temes encara ben vigents avui, com són el model d’escola, la tasca docent, el fracàs escolar o la importància de la lectura.

Si vostè fos una frase cèlebre, seria…
“Amb il·lusió i esforç ho aconseguirem.”

Si el sistema educatiu català fos un color, seria…
El verd, el color d’esperança en el futur.

Si l’escola catalana fos un animal, seria…
La guineu, perquè és llesta, ràpida, elegant i eficaç.

Si els mestres catalans fossin una música, serien…
You’ve got a friend de Carole King o la Simfonia de les joguines de Haydn.

Fa poc que ha començat el curs escolar. Digui’ns: quins desitjos té de cara al curs 2011-2012?

Doncs m’agradaria tenir tranquil·litat per poder treballar amb serenitat, que es mantingui el model d’immersió lingüística i que es valori l’esforç que fan els mestres en la seva tasca diària. Així mateix, vull que augmenti l’èxit escolar i que tots els pares i mares col·laborin en el procés educatiu.

Què considera que és el més meravellós del seu càrrec?

Ser responsable dels nens i nenes de Catalunya. Les edats dels alumnes de les etapes d’educació infantil i primària estan plenes d’il·lusió, innocència, alegria i facilitat per aprendre. Quina meravella!!!

Al web de la Generalitat de Catalunya (a “Organismes”) podem llegir quines són les seves funcions com a Directora General d’Educació Infantil i Primària. Però ens podria explicar en altres paraules quines són les seves tasques?

Pensar i dissenyar les línies de política educativa per als infants de zero a dotze anys. Per això la direcció general està dotada d’equips humans especialitzats en els objectius de treball que ens ha fixat el Pla de Govern dels propers quatre anys. Cal destacar el currículum, el currículum diversificat, la formació permanent del professorat, la innovació educativa, i també la lluita contra el fracàs escolar assegurant el millor coneixement de les competències instrumentals bàsiques.

Quin ha estat el seu recorregut fins a la Direcció General d’Educació Infantil i Primària?

Sóc mestra d’educació primària, professora d’educació secundària i inspectora d’educació. He tingut la sort de poder formar part de grups d’ensenyants que han desenvolupat projectes d’innovació importants a Catalunya: com a mestra de l’Escola Elaia, he participat en l’actualització del model d’escola catalana; també he contribuït en la posada en marxa de la immersió lingüística a l’Escola Pau Casals de Sant Joan Despí; i sóc inspectora d’educació des de l’any 1983 (primer a Santa Coloma de Gramenet, i després al Penedès i a Barcelona). Tota la meva vida professional s’ha desenvolupat a prop dels nens, a l’aula, primer com a mestra i després com a inspectora.

En els darrers anys s’han produït molts canvis en el món de l’educació. Quins destacaria?

La professionalitat dels docents (la millora de la formació inicial i permanent i la millora dels models d’organització escolar), el desenvolupament d’un model d’escola plurilingüe oberta al món i alhora acollidora, i la introducció dels recursos tecnològics dins del programa eduCAT 2.o (dotant els centres d’ordinadors portàtils i pissarres digitals).

Esmenti una fortalesa del nostre sistema educatiu català.

Els nens i nenes, els nois i noies, els i les mestres, els professors i professores. La fortalesa del nostre sistema educatiu són les persones.

I un punt feble?

Que “molts” tinguin dret a opinar, de vegades sense respecte, sobre l’educació i els seus professionals, fins i tot quan no tenen ni idea del que parlen. Hem de superar el nivell del “rumor” per passar al de la professionalitat.

Pedagogia tradicional o pedagogia innovadora?

Pedagogia innovadora, perquè implica tenir mestres oberts a aprendre i fer canvis positius per afavorir el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Quin model educatiu la sedueix o la colpeix?

El que desenvolupen, dia a dia, els mestres de Catalunya, és a dir, un model d’escola oberta a la innovació, a la formació permanent del professorat que impulsa la seva renovació metodològica, un model que s’estructura en una organització forta que aplega tots els agents de la comunitat educativa (alumnes, mestres i pares) amb l’ajut de les administracions públiques, un model que promou la participació democràtica i que té com a objectiu formar ciutadans ben preparats per tal d’encarar els reptes de futur que es plategin.

Què és el fracàs escolar? Què proposa per combatre’l?

El fracàs escolar es produeix quan el sistema educatiu permet que alguns alumnes abandonin les aules sense haver assolit les competències bàsiques per desenvolupar-se còmodament en la seva vida social.

Combatre’l és una tasca complexa, però estem obligats a pensar en quines metodologies podem fer servir per prevenir i donar resposta immediata a les demandes que ens fa cada alumne de forma individualitzada davant dels nous aprenentatges escolars. No fer-ho seria una irresponsabilitat.

El fracàs pot generar absentisme, oi? Vostè ha estat presidenta de la Comissió d’Absentisme; digui’ns, com estem en aquest aspecte?

El fracàs genera desmotivació i porta a l’abandonament. Els darrers cursos escolars vaig ser presidenta de la Comissió d’Absentisme del districte de Les Corts, comissió impulsada pel Consorci d’Educació de la ciutat. El seu objectiu és prevenir l’absentisme amb un treball conjunt dels equips directius de l’escola i l’institut, els mossos d’esquadra de la Generalitat de Catalunya, la guàrdia urbana de l’Ajuntament de Barcelona, els equips d’assessorament psicopedagògics, i els serveis socials municipals. Aquesta coordinació ha permès reduir moltíssim l’absentisme escolar.

En els últims anys s’estan buscant altres tipus d’educació: es busca oferir propostes pedagògiques alternatives, que les famílies i l’entorn es comprometin activament, que hi hagi multinivell a les aules, que el mestre acompanyi els alumnes en el seu procés d’aprenentatge en comptes de donar classe… L’escola catalana està canviant, però què creu que es busca realment?

Per dir-ho breument i amb claredat, es busca una escola innovadora, oberta al món i al coneixement, acollidora i integradora, plurilingüe i contemporània. Una escola que ajudi a formar ciutadans preparats per al segle XXI.

Des de la publicació d’Organització i hàbits al parvulari i cicle inicial d’Educació General Bàsica (1984), en la qual ha col·laborat fins a l’actualitat, han canviat els hàbits i organització en l’educació infantil i primària?

Han passat 28 anys i han canviat moltes coses, sí. La societat que acull la nostra escola ha variat les seves prioritats i la seva forma de ser, i això comporta canvis a l’escola. S’han portat a terme millores en els hàbits i organització de l’aula; ara tenim un model més obert a les innovacions, entre les quals voldria destacar altra vegada el contacte plurilingüe i l’entrada de les noves tecnologies. El que no ha canviat tant són els mètodes d’aprenentatge del procés de lectura i escriptura.

Com és el mestre del segle XXI? I com serà en un futur?

És jove i està preparat i obert als aprenentatges. Serà l’agent que haurà de dissenyar els mètodes i els recursos per tenir una escola que pugui donar resposta als reptes nous que ens plantejarà aquest futur.

Quin llibre recomanaria als mestres?

Cap en concret i molts alhora. Els mestres han de ser uns lectors diligents. Els llibres ens ajuden a estar al dia, ens aporten coneixements i ens ajuden a avançar. Els mestres han de promoure el gust per la lectura, i això implica que ells han de ser uns grans lectors. L’exemple educa els hàbits.

Què l’ha portat al món de l’educació?

No m’hi ha portat res perquè mai he abandonat el sistema educatiu: d’alumna vaig passar a mestra; és casa meva.

Ha estat un plaer. Gràcies.

Marta Rabasseda Sànchez
Logopeda
Coordinadora i Tutora de Formació PrisMa
marta.rabasseda@prisma.cat

Publicat en la revista Educat núm. 9

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.