Être et avoir (Ser i tenir)

Títol original: Être et avoir
Director: Nicolas Philibert
Any: 2002
Durada: 104 minuts
País: França
Guió: Nicolas Philibert
Música: Phillippe Hersant
Fotografia: Katell Djian i Laurent Didier
Intervencions: Georges López, Laura, Guillaume, Julien, Jonathan, Nathalie, Olivier, Alizé, Johann, Jessie, Jojo, Marie, Létitia, Axel
Producció: Le Studio Canal +
Gènere: Documental

Être et avoir és un documental de Nicolas Philibert que exposa la realitat de l’escola unitària d’un petit poble de la regió d’Auvergne, al nord de França.

A les escoles de classe única, els nens d’un poble (amb edats que comprenen des dels 4 als 11 anys) s’agrupen al voltant d’un mestre. El film mostra la vida real, al llarg d’un curs escolar, d’un mestre amb una extraordinària dedicació i el seu heterogeni grup d’alumnes.

Entre l’aïllament i l’obertura cap al món, els membres d’aquest petit i eclèctic grup comparteixen les seves vides, experiències i aprenentatges acompanyats per George López, el mestre, totalment bolcat a guiar-los en el procés d’aprendre i créixer. Ell és seriós, tranquil, pacient, i coneix bé els seus alumnes; d’aquesta manera es fa amb el respecte i l’autoritat per part de tots i els ajuda a descobrir coses noves en el seu dia a dia. Aquesta “tropa” de 12 nens encara l’obliga, després de 35 anys d’experiència, a adaptar contínuament els seus aprenentatges i mètodes de treball a les diferents necessitats i interessos dels alumnes.

La tasca educativa es complementa amb la implicació de les famílies d’aquests nens, l’escola s’exposa com a punt de trobada entre mestre i pares per a l’educació dels fills, amb l’objectiu, com diu el mestre a una mare en un moment del documental, que puguin desenvolupar-se i ser feliços.

El documental, sota una mirada tendra i sensible, posa al descobert la tasca d’un sol professor dedicat a alumnes de diferents edats i, sobretot, posa l’accent en el fet que l’experiència escolar és més que aprendre a llegir, escriure i fer matemàtiques. Philibert, sensible a aquests processos, revela que el fet educatiu tracta tant d’aprendre a cuinar, escriure, i fer números, com de compartir jocs, expressar les emocions, i respectar els altres i a un mateix. D’aquesta manera convida els espectadors a reflexionar entorn de l’educació.

Es tracta d’una posada en escena d’una classe a França, sense efectes especials, del repte d’aprendre a ser i tenir. Molt recomanable per recordar quines són les claus de l’educació.

Equip de Redacció de PrisMa
www.educat.cat
educat@prisma.cat

Publicat en la revista Educat núm. 8
Descarrega’t el PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada