Autor: Moisès Esteban Guitart
Edita: PrisMa Edicions Psicopedagògiques
Col·lecció: Els PrisMàtics
ISBN: 978-84-8458-295-3
Probablement, un dels fenòmens psicològics, socials, polítics i educatius més difícils de tractar, però a la vegada més necessaris per entendre’ns a nosaltres mateixos i allò que ens envolta, és la identitat humana. És a dir, la vivència que tenim de les persones (un mateix inclòs), dels objectes, dels símbols, de les institucions. Respondre a preguntes del tipus “d’on venim”, “qui som”, “qui volem ser”, “amb qui o amb què ens identifiquem”, ens permet regular i dirigir les nostres vides, construir el nostre projecte vital, així com solidaritzar-nos i formar part de diferents grups humans, ja siguin religiosos, esportius, nacionals, o lingüístics. Crec profundament que, en un moment en què les circumstàncies socials són tan volàtils, incertes i provisionals (canvis constants de feina, d’habitatge, de parella, etc.) el projecte personal es reobre, situant la identitat (personal i social), en un procés inacabat de negociació. La conducta o cognició humanes ja no es presten a reduir la riquesa de la vida mental, les nostres preocupacions, interessos, sentiments, pensaments. Per això la identitat (com a resultat de factors biològics i culturals, personals i col·lectius) es converteix en l’objecte d’estudi de la psicologia i l’anàlisi psicopedagògica.
Precisament l’objectiu del llibre és resseguir el curs del desenvolupament de la identitat humana partint dels camins traçats per la psicologia evolutiva i de l’educació. Per fer-ho, en un primer moment se situen les característiques principals de les societats contemporànies, imprescindibles per entendre qualsevol fenomen psicològic i educatiu que pren forma en aquest segle XXI. Posteriorment, en el segon capítol, es recupera el pensament i la biografia dels “cinc magnífics”, o cinc dels “pares” fundadors de la psicologia evolutiva i de l’educació: Piaget, Wallon, Vigotsky, Bronfenbrenner i Bruner. Aquestes aportacions es complementen en el tercer capítol amb teories contemporànies derivades de la neurociència cognitiva o la psicologia cultural. Finalment, en el quart capítol es presenta un model teòric per entendre el desenvolupament de la identitat al llarg de les diferents etapes educatives: infantil, primària, secundària. Això serveix d’excusa per revisar els principals canvis biològics, psicològics i socials que els ocorren als nens des del naixement fins a l’adolescència. Descriure i explicar aquests canvis no té altra intenció que entendre les conductes dels infants, amb l’objectiu últim de poder-les canviar. Per això es presenten diferents propostes educatives, així com programes d’intervenció que tenen la missió de millorar el benestar, el desenvolupament i la qualitat de vida de les persones. Identitat, desenvolupament i educació són, doncs, les parts d’un mateix triangle que el llibre intenta relacionar, tot reflexionant al voltant de les seves necessàries relacions.
Moisès Esteban Guitart
Doctor en Psicologia
Si vols comprar aquest llibre, pots fer-ho clicant aquí.
Publicat en la revista Educat núm. 3
Descarrega’t el PDF