Altes capacitats. Aspectes socioemocionals associats als perfils cognitius i als estis d’aprenentatge

Àngel Guirado i Serrat

No podem associar determinats problemes ni característiques de la personalitat a les altes capacitats sense caure en estereotips i prejudicis. Entre els alumnes amb altes capacitats hi ha la mateixa distribució de característiques de personalitati de problemes que en la resta de la població. No s’han trobat … continuar llegint →

La consciència fonològica i el seu paper en l’aprenentatge

Enriqueta Garriga

L’escriptura ha estat des de la seva invenció fa gairebé cinc mil anys un instrument fonamental en la història de la humanitat. Va ser crucial en els processos de comunicació humana a distància, sobretot quan era l’única opció tècnica possible, i ho segueix sent avui malgrat que hi ha altres … continuar llegint →

Paco Cascón. Educador per la pau

Com et presentaries?

Podria dir que sóc un educador per la pau (entre altres coses) que es va iniciar amb les lluites socials al final de la dictadura, amb la transició democràtica, amb l’objecció de consciència / insubmissió, amb l’ecologia, amb les eines que venien de l’Índia, amb els escrits de Gandhi i amb l’experiència de Lanza del Vasto. … continuar llegint →

Bases neurocognitives del procés lector. Breus apunts sobre l’adquisició de la lectura des de la vessant estructural

En aquests moments en què la lectura passa a ser una de les prioritats del sistema educatiu català i que s’han posat en marxa programes perquè tots els estudiants dels ensenyaments bàsics la millorin, recuperem algunes de les idees que sempre han estat presents en la ment dels docents, sobretot d’aquells que han d’acompanyar en les primeres passes de l’adquisició de la lectura. Avui disposem de molta més informació que fa dues o tres dècades, … continuar llegint →

Posicions i emocions

Mestres i educadors ens hem d’enfrontar, en l’entorn escolar, amb conductes desajustades o inadequades per part dels alumnes. Diàriament vivim situacions conflictives, sovint difícilment controlables per part del professorat. Els estudiants, quan arriben als centres educatius, no només ho fan amb els llibres i els llapis, sinó que també porten la càrrega de les seves experiències personals. En alguns d’aquests alumnes, es pot donar la situació que el pes d’aquestes vivències sigui molt feixuc, ja que els nens, igual que els adults, porten la seva biografia dins la motxilla. … continuar llegint →